Menu

Uni ja nivelet

Jos sinulla on vaikeuksia nukkumisen ja unen laadun kanssa, huomioi että uneen voi kuitenkin jokainen itse vaikuttaa muutamilla keinoilla.

Terveelliset tavat:

  • Herää (vaikket olisi nukkunut yöllä hyvin) ja mene nukkumaan suunnilleen samaan aikaan joka päivä.
  • Pyri liikkumaan päivittäin. Älä kuitenkaan harrastaa liikuntaa 3-4 tuntia ennen nukkumaanmenoa, sillä se voi vaikeuttaa unensaantia.
  • Ulkoillessasi pyri saamaan mahdollisimman paljon auringonvaloa, varsinkin aamuisin ja päivisin.
  • Ratkaise ongelmat päivällä. Älä vie niitä mukanasi sänkyyn.
  • Tee rentouttavia asioita ennen sänkyyn menoa. Lue, kuuntele musiikkia, käy kylvyssä jne. Pääasia on, että teet jotain, mikä on rentouttavaa ja mistä nautit.

Vältä näitä:

  • Älä ota nokosia, sillä ne sekoittavat pahasti unirytmin.
  • Älä polta tupakkaa. Jos poltat, älä tee sitä ennen nukkumaanmenoa tai yön aikana. Nikotiini on stimulantti, joka voi pitää sinut hereillä.
  • Älä yritä väkisin saada unta. Jos olet pyörinyt sängyssä yli 20 minuuttia, nouse ylös ja mene toiseen huoneeseen esimerkiksi lukemaan tai tekemään muuta rentouttavaa niin pitkäksi aikaa, että sinua nukuttaa taas.
  • Älä käytä liikaa kofeiinituotteita (kahvia, teetä, suklaata ja muita kofeiinia sisältäviä elintarvikkeita) ja nauti ne viimeistään neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  • Älä juo alkoholia myöhään illalla. Saatat nukahtaa paremmin, mutta alkoholi aiheuttaa yöllisiä heräämisiä. Kannattaa käyttää alkoholia mahdollisimman vähän – miehille riittävä määrä on kaksi annosta päivässä, naisille yksi.
  • Älä syö raskasta ateriaa ennen nukkumaanmenoa. Kevyt iltapala sen sijaan voi auttaa nukahtamiseen.
  • Älä mene sänkyyn janoisena. Juo lasi vettä ennen nukkumaanmenoa, mutta älä sen enempää – ellet halua käydä yöllä turhaan pissalla.

Muista sängyssä:

  • Varaa sänky nukkumiselle ja seksille. Voit lukea sängyssä, jos se auttaa sinua nukahtamaan, mutta television katsominen ei auta, vaan voi päinvastoin piristää.
  • Nuku sängyssä, jossa mahdut liikkumaan. Riittävän leveässä sängyssä nukut rennommin ja paremmin.
  • Jos jokin ääni häiritsee sinua, hiljennä se tai peitä ääni matalalla huminalla, esimerkiksi tuulettimella.
  • Säädä lämpötila niin, että huoneessa on hieman viileää. Laita kaikki mahdolliset valot pois päältä ja vedä verhot ikkunan eteen.
  • Hanki kunnollinen peitto ja tyyny. Kokeile eri vaihtoehtoja ja valitse sinulle paras. Erityisesti tyynyllä voi olla suuri merkitys unen saamisessa.
  • Harkitse lasten ja lemmikkien päästämistä sänkyyn. He voivat tuoda turvallisuutta ja hellyyttä petiin, mutta yleensä heidän unirytminsä poikkeaa sinun rytmistäsi. Se voi johtaa yöllä heräämiseen tai heräämiseen liian aikaisin.