Menu

Paino ja nivelet

Ylipaino rasittaa niveliä. Myös univajeella on negatiivinen merkitys. Univajetta poteva liikapainoinen on huomaamattaan “kaksinkertaistanut” aineenvaihdunnalliset muutokset, jolloin kylläisyydentunne on heikentynyt ja ruokahalu lisääntynyt. Tämä taas lisää rasvakudosten määrää ja kokoa. Noidankehä lisäkilojen kertymiselle on valmis. Kortisonihoito ja stressi vahvistavat omalta osaltaan noidankehää.

Ylipainoa estääksesi, syö tasapainoisesti ja kulutustasi vastaavasti, sekä nuku riittävästi. Jos liikapainoa on ehtinyt kertyä, pudota painoa terveyttä edistävän hitaasti aloittaen 5–10 %:n painonpudotuksesta. Tutkimuksissa on esimerkiksi havaittu, että jo 5 kg:n painonpudotuksella voidaan saada vaikutusta nivelten hyvinvointiin. Pidä liikunta mukana jokapäiväisessä elämässäsi.

Ylipaino on merkittävä riskitekijä erityisesti alaraajojen suurten nivelten, kuten lonkan, polven ja nilkan kulumisessa. Jo pelkkä ylipaino voi johtaa nivelien liialliseen kuormitukseen. Runsaan ylipainon seurausta voi olla myös mm. kävelyssä askelluksen muuttuminen, jolloin kävelijä kuormittaa enemmän niveliään.

Lisätietoa ja laihdutusvinkkejä: www.nutrilett.fi

Laske oma BMI-arvosi

Kirjoita pituutesi senttimetreinä ja painosi kiloina alla oleviin kenttiin. Näet omat BMI-arvosi napsauttamalla Laske-painiketta.

Body Mass Index (BMI)BMI = paino (kiloina) / pituuden neliöllä, esimerkiksi 84 kg / 1,86 m2 = 24,3
< 20 = normaalia alhaisempi paino
20–24,9 = normaalipaino
25,0–29,9 = ylipaino
> 30,0 = huomattava ylipaino